siadanie w literze W

Ten wpis nie będzie o tym, czy Twoje dziecko ma siedzieć w literę W, czy też nie. Nie dam Ci tu jednoznacznej odpowiedzi, gdyż nie jestem fizjoterapeutą. Nie ja również wychowuję Twoje dziecko, dlatego też ostateczna decyzja o tym, czy siad w literę W będzie dozwolony u Twojego dziecka, będzie należała wyłącznie do Ciebie. W końcu to Ty jesteś rodzicem i wiesz co jest najlepszego dla Twojego dziecka. Jednak dam Ci kilka wskazówek i podpowiem co nieco, abyś decyzję mógł podjąć świadomie.

Siad w literę W

Oczywiście, zapewne usłyszę od niektórych, że oni tak siadali w dzieciństwie i nic im nie jest. Nogi mają proste, a kręgosłup w porządku. Ale umówimy się, że dziecko dziecku nie równe. Niektóre dzieci siedzą w pozycji tej 5 minut i to nie stanowi problemu, jednak nagminne siadanie w ten sposób do najzdrowszych nie należy. Dlaczego? Ja sama, dorosła nie siadam nigdy w tej pozycji, jest mi w niej niewygodnie i staje się cała krzywa. Więc skoro dla mnie jest to nienaturalne, to domniemam, że mojej córce taki siad w literę W też się nie przysłuży, a na pewno nie nazwę tego pozycją naturalną.

Siad w literę W – jak on właściwie wygląda

Siad w literę W charakteryzuje się ugiętymi kolanami, stawami biodrowymi zrotowanymi do wewnątrz, a stopami zwróconymi na zewnątrz. Ułożone w ten sposób nogi dziecka wyglądem przypominają literkę W. Dzieci siadają w ten sposób, gdyż łatwiej im zachować równowagę podczas zabawy. Dzieje się tak głównie dlatego, że siad W zwiększa płaszczyznę podporu całego ciała. Siad w literę W zwany jest również żabim siadem.

Siad w literę W – kiedy nie należy się martwić

Oczywiście nie popadajmy w paranoję. Jeśli zauważymy, że nasze dziecko siada w ten sposób bardzo okazjonalnie, a po chwili zmienia pozycję w zabawie na inną, wtedy nie stanowi to problemu. Ważne, aby nie spędzało w tej pozycji całego czasu jaki spędza na zabawie.

Możliwe skutki notorycznego siadania w literę W

  1. Zaokrąglenie pleców
  2. Słabe mięśnie tułowia
  3. Stanie i chodzenie z nóżkami zrotownymi do wewnątrz
  4. Koślawienie kolan
  5. Ustawienie bioder w rotacji wewnętrznej
  6. Nieprawidłowy rozwój stawów biodrowych
  7. Skrócenie tylnych mięśni uda

Jak powinno siadać dziecko?

W zasadzie nie ma jednej ustalonej pozycji, gdyż każda stosowana zbyt długo nie będzie dobra. Dziecko powinno siadać różnie, czyli po turecku, siad prosty, siad prosty rozkroczny oraz inne pozycje, które nie są wykonywanego przez niego notorycznie. Ważne, abyśmy my rodzice podczas zabawy kontrolowali dziecko i w razie potrzeby interweniowali, gdy spędza w pozycji zbyt długo czasu.

Najlepiej zrezygnować z zabaw na podłodze (oczywiście wiem, że nie da się w każdym przypadku) i przenieść zabawę na stolik.  Dziecko natomiast powinno siedzieć na odpowiednio dobranym wysokością krzesełku. Ma to znaczenie, gdyż chodzi o to, aby w stawach biodrowych i kolanowych zachowane były kąty proste.  Stopy były oparte o podłoże. W ten sposób odpychając się od stopami od ziemi jest w stanie zbudować odpowiednie napięcie posturalne. Dodatkowo przeciwdziałając sile grawitacji ustawia osiowo całe ciało. Jest to pozycja aktywna i umożliwia dziecku trwanie w gotowości do wykonania dowolnej czynności zarówno rękoma, głową oraz uczy płynnego przenoszenia ciężaru ciała wzdłuż stopy w trakcie np sięgania po coś przez dziecko.

Jeśli zauważymy problem w siadzie warto zacząć ćwiczyć z dzieckiem, tak, aby wzmocnić jego mięśnie. Sam siad W w sobie nie powoduje problemów, dlatego warto szukać innych przyczyn i starać się ich uniknąć.

Ćwiczenie wzmacniające mięśnie brzucha – zabawa w deszcz

Maluch siedzi na podłodze z nogami ugiętymi w kolanach. Prostymi rękoma podpiera się z tyłu o podłogę. Plecy są wyprostowane, a głowa wyciągnięta w górę. Teraz pada hasło : ULEWA. Maluch unosi nogi i rytmicznie uderza piętami o podłogę, imitując padający mocno deszcz. Na hasło KAPUŚNIACZEK zgina podeszwowo stopy i leciutko uderza palcami stóp o podłogę naśladując drobny deszczyk.

Ćwiczenie wzmacniające mięśnie pośladków – kotek

Dziecko jest w pozycji klęku podpartego, jak do „kociego grzbietu”.  Opiera się na podłodze nie na całych dłoniach, lecz na łokciach. Z tej pozycji unosi wyprostowaną nogę w tył i wykonuje krążenia w powietrzu po trzy razy w lewo i w prawo. Czynność powtarza obiema nogami.

Ćwiczenie na wzmocnienie mięśni nóg – nożyczki

Maluch w pozycji leżącej na boku, podpiera głowę ręką, a nogi ma złączone. Następnie unosi jedną nogę naśladując ruch nożyczek. Ćwiczenie wykonuje parę razy i obraca się na drugi bok i unosi drugą nogę.

Wzmocnienie mięśni tułowia – niedźwiadek

Dziecko przyjmuje pozycję klęku podpartego i z tej pozycji prostuje kolana, opierając się na palcach stóp. Taka uzyskana pozycja nosi nazwę tzw. niedźwiadka.

Oprócz wyżej wymienionych ważny jest ruch dziecka i aktywność. Zalecana jest jazda na rowerze, czy też skakanie na trampolinie. Oczywiście dopasujcie wszystko do wieku Waszej pociechy.

Siad w literę W – tak czy nie

To do Ciebie należy decyzja czy pozwolisz dziecku w ten sposób siadać – nie zrobię tego za Ciebie. Sam odpowiedz sobie na pytanie czy takie argumenty do Ciebie przemawiają, czy jednak jesteś innego zdania. Mogę powiedzieć tylko tyle, że do mnie one przemówiły, nawet jeśli to znaczy, że słowa „nożki”, „usiądź dobrze” będę powtarzała milion razy.